دنیا دار مکافات است ؟؟؟!!!

دنیا دار مکافات است ؟؟؟!!!

 سلام
ما همه مون این جملات رو شنیدیم که "دنیا دار مکافاته" ، "از هر دست بدی از دست دیگه میگیری"، "ظالم جواب ظلمش رو توی همین دنیا پس میده" و جملات و اعتقاداتی از این قبیلمصداق این ابیات :

 این جهان کوه است و فعل ما ندا

 سوی ما آید نداها را صدا

 فعل تو کان زاید از جان و تنت

 همچو فرزندی بگیرد دامنت

 پس تو را هر غم که پیش آید ز درد

 بر کسی تهمت منه، بر خویش گرد

 فعل تست این غصه های دم به دم

آنچه بر سر ادمی میاید همان چیزیست که خود به دست خود میپرورد و این یکی از قوانین به غایت بی نظیر این هستی است .ما با هر گامی در زندگی به پیش میرانیم سرنوشت خویش را رغم میزنیم و البته این ضربه ها و این انعکاسهای عمال ما تنها راهی است که هر انسان میتواند بدین وسیله مرحله های تکاملی خویش را کسب کند.

آنچه من بطور تجربی در زندگی خود یافتم . تمام اتفاقان هستی برای ما حامل پیامیست که میبایست هر چه زودتر آنرا دریابیم و تا آنرا در نیابیم این انعکاسها و این ضربه ها هر بار شدیدتر بر ما وارد خواهند شد .

 انسانهای هوشمند با همان اشاره اولین آنرا در میابند اما کسانی هستن که تا لحظه های مرگ هم چیزی حاصل نمیکنند .

 این عکس العمل بعضی وقتا به طرز سریع و عجیب واضحی عمل میکنه که آدم خودش کف میکنه. یعنی مثلا کوچکترین کار یا فکر بدی میکنم بعد دو قدم میرم اونور انگشت پام میخوره به پایهء میز و درد میگیره. شدت ضربه و میزان و زمان درد متناسب با اون جرم هست.چطور اوقات دیگه پام نمیخوره به جایی؟اگر بیرون باشم و کفش پام باشه زانوم میخوره به یه جایی!!خلاصه از این چیزهای عجیب واسه من زیاد بوده.به جز این حرفا یه موارد خفن ناکی هم بود که خودسانسوری کردم چون ممکن بود بدآموزی داشته باشه.بعضیا که هرکاری هم میکنن هیچیشون نمیشه فکر نکنید استثناء از این قانون هستن.میگن اونایی که گناهانشون زود تسویه نمیشه بدتر هست چون جمع میشه روی هم و دست آخر بیچارشون میکنه. اگر به بعد از مرگ بکشه که خیلی بدتره براشون. توی این دنیا اگر باشه فجایع بدی ممکنه براشون پیش بیاد. خلاصه دیر یا زود داره اما سوخت و سوز نداره.حالا چرا خدا یا نظام هستی اینطوری باهاشون کار میکنه بخاطر اینه که مشکل اخلاقی جدی دارن! آدمهایی که واقعا رذل شدن. افراد لجباز و مغرور و فاسد. یه وقت آدم از روی نادانی و ضعف خطا میکنه، سرسری میگیره، ولی بعضی ها از روی خباثته.در دین هم داریم میگن افرادی که خدا بحال خودشون رهاشون میکنه. اونا اونوقت اینقدر گناه میکنن و جمع میشه که بعدا بیچاره میشن. اگر خدا به انسان فرصت گناهان زیاد و بزرگ رو نده یعنی دوستش داره. اما اونایی که واقعا بد باشن خدا میذاره خودشون رو بندازن توی چاه چون تا این بلا سرشون نیاد عقلشون سرجا نمیاد. خودشون اینو میخوان و باعث میشن.
هرچیزی در این دنیا تا قبل از مرگ تسویه بشه میگن خودش یه نعمته.حالا شدت و ضعف داره و بزرگ و کوچیک ،بدترین چیز اینه که آدم بره اونور و وضعش خیلی خراب باشه.

 

اگر دنیا دار عمل باشد و نه مکافات، چیزی انسان را از گناه باز نمی‌دارد، چون انسان لذت‌های نقد دنیا را به خاطر وعده‌های آینده‌ی مبهم از دست نمی‌دهد

 اما در عین حال خداوند متعال هم «سریع الحساب» است و هم «سریع‌ العقاب»، هم به سرعت پاداش می‌دهد و هم به سرعت عقاب می‌کند. اما توجه به دو نکته لازم است: اول آن که چون رحمان و رحیم است، به مؤمن فرصت می‌دهد تا به قابلیت خود بیافزاید و به گناهکار نیز فرصت می‌دهد تا باز گردد، چه اگر بخواهد این سرعت عقاب را در همین دنیا معمول نماید، عذاب دردناک و مرگ‌آور معصیت کار را فرا می‌گیرد. چنان چه فرمود:

 «وَ لَوْ یُعَجِّلُ اللَّهُ لِلنَّاسِ الشَّرَّ اسْتِعْجالَهُمْ بِالْخَیْرِ لَقُضِیَ إِلَیْهِمْ أَجَلُهُمْ فَنَذَرُ الَّذینَ لا یَرْجُونَ لِقاءَنا فی‏ طُغْیانِهِمْ یَعْمَهُونَ» (یونس – 11)

 

ترجمه: و اگر خدا در فرستادن عذابشان عجله کند آن طور که در خیر خود عجله دارند مرگشان فرا مى‏رسد (و ما نمى‏خواهیم چنین شود) ما کسانى را که به ما و به دیدار ما در قیامت ایمان ندارند در طغیانشان رها مى‏کنیم تا هم چنان سرگردان باشند.

 د – البته باید در نظر داشت که پاداش و کیفر دنیوی هر عملی، در دل و ذات آن عمل است. لذا ممکن است انسان متوجه آن نشود. به عنوان مثال: نماز عمر را زیاد می‌کند، شیطان را دور می‌کند،‌ از فحشا و منکر باز می‌دارد و ...، این نتایج همه‌ پاداش‌ هستند، چرا که هر کدام علتی برای رشد و صواب بیشتر می‌شوند و هم چنین فراموشی خدا موجب فراموشی خود می‌شود، موجب جایگزینی محبت دنیا می‌شود، موجب نزول انسان به مراتب دون حیوانی و بلکه پست‌تر می‌گردد، موجب نزدیک‌تر شدن به هلاکت می‌شود و ... ،‌ اینها همه علت و زمینه‌ساز برای گناهان بیشتر می‌گردد. هر چند که مرتکب خود نفهمد.

 

در فرهنگ قرآنی به این «استدراج» گفته می‌شود. یعنی به تدریج گرفتار می‌گردد، بدون این که خود بفهمد. به عنوان مثال: یک نفر عاشق دنیا و هوای نفس، پولی به ربا می‌دهد، با سود حرام آن خانه‌ای فراخ تهیه می‌کند، با همان پول هزینه‌ی مایحتاج، رفاه و خوشگذرانی خود و خانواده را فراهم می‌کند، ثروت زیاد موجب غرورش نیز می‌شود ... و در هر مرحله بیش از گذشته لقاء پروردگار عالم و آخرت را فراموش می‌کند... اما خودش خیال می‌کند همه این مراحل از درجات کمال است و از موفقیت‌ها و پیروزهای روز افزون برخوردار شده است. چنان چه می‌فرماید:

«وَ الَّذینَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَیْثُ لا یَعْلَمُونَ» (الأعراف – 182)

 ترجمه: و آنان که آیات ما (قرآن و معجزات داله بر صدق پیمبر ما) تکذیب کرده و بآن کافر شدند ما هم متدرجاً آنها را بطوری که خود نمی‌دانند بعذاب و هلاکت نزدیک می‌کنیم. (به این که آنها به هر درجه‏اى بر گناه و کفر خود بیفزایند ما هم بر نعمات دنیوى آنها مى‏افزائیم و آنها مغرور شده و نمی‌دانند که این ناز و نعمت به زیان آنها تمام خواهد شد.

 ه – اما خداوند متعال گاهی در همین دنیا گناهکار را به عذاب دنیوی برخی از گناهانش دچار می‌کند، تا شاید بیدار و هوشیار گردد. اما این عذاب همه‌ی گناهان و همه‌ی عذاب گناهان او نیست:

 «وَ أَنِ احْکُمْ بَیْنَهُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ وَ لا تَتَّبِعْ أَهْواءَهُمْ وَ احْذَرْهُمْ أَنْ یَفْتِنُوکَ عَنْ بَعْضِ ما أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَیْکَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَاعْلَمْ أَنَّما یُریدُ اللَّهُ أَنْ یُصیبَهُمْ بِبَعْضِ ذُنُوبِهِمْ وَ إِنَّ کَثیراً مِنَ النَّاسِ لَفاسِقُونَ» (المائده -49)

ترجمه: باز تکرار مى‏کنم که در بین آنها بدانچه خدا نازل کرده حکم کن، و از هوا و هوس آنان پیروى مکن، و بترس از این که نسبت به بعضى از احکامى که نازل شده، غافل و دچار فتنه‏ات سازند و اگر از قبول دعوتت اعراض مى‏کنند باید بدانى که علتش این است که قبلاً گناهانى کرده بوده‏اند (نمونه‌ای از استدراج یا عذاب تدریجی)، و خدا مى‏خواهد اثر بعضى از آن گناهان را به ایشان برساند،- و آن همین است که حق را نپذیرند- آرى بسیارى از مردم عصیانگرند.

 و – در خاتمه باید متذکر شد، کسانی لذت‌های زودگذر و فانی دنیا را «نقد» و وعده‌های حتمی الهی را «نسیه» می‌بینند، که نه تنها هیچ ایمانی به خداوند متعال و قیامت ندارند، بلکه شناخت درستی هم از دنیا،‌ لذت و خودشان ندارند و مثل معتادی که گمان می‌کند به هنگام مصرف مواد مخدر لذت می‌برد و غافل است عذاب نهفته و حتمی آن و نتایج شوم و دردآور آن است، او هم گمان می‌کند که چند در این چند لحظه زودگذر، به لذتی نقد دست یافته است

 پرسش

چرا خداوند عذاب برخی افراد را در این دنیا قرار نمی دهد و آن را موکول به آخرت می کند؟

پاسخ :

 قبل از ورود به بحث چند نکته را متذکر می شویم:

 اول: اعمال آدمی در این دنیا بدون حساب و کتاب نیست و هر عملی یا ثوابی دارد و یا عقابی و خداوند برخی از ثواب ها و پاداش و یا کیفر گناهان افراد را در این دنیا می دهد و برخی را به روز قیامت و دار آخرت واگذار می کند. پس اول این که این دنیا و زندگی و اعمال ما بدون پاداش و عقاب نیست.

 دوم: انسان ها مختار آفریده شده اند و برای انجام هیچ کاری اجباری برای شان نیست و خود انسان تصمیم می گیرد که فلان عمل را انجام دهد و یا انجام ندهد و عواقب هر کاری چه خوب باشد و چه بد، بر عهده خود انسان است چون مختار است و باید نتیجه و عواقب کارهای خوب و بد خود را بر عهده گیرد حال چه پاداش باشد چه عذاب.

 حال وارد اصل بحث می شویم که چرا خداوند عذاب عده ای را برای آخرت نگاه می دارد و در این دنیا نمی دهد؟

 

این دنیا دار عمل است و آخرت دار نتیجه اعمال

 اولاً: این که این دنیا دار عمل است و انجام کار و نه دار مکافات و دیدن نتیجه اعمال. خداوند بشر را خلق کرده است که در دنیا زندگی کند و اختیار به او داده که یا کار نیک کند و در آخرت پاداش و ثواب بگیرد و یا کار و اعمال گناه انجام دهد که عذاب و عقاب برای شان معین کرده و از طرفی خداوند راه را هم توسط انبیا و اولیا دین معین کرده است پس این دنیا دار عمل است و آخرت و قیامت دار عذاب و پاداش است و نتیجه اعمال و حساب و کتاب را به آخرت وا نهاده.

 عذاب های دنیوی کفاف برخی گناهان نیست

 ثانیاً: بعضاً عذاب های دنیوی کفاف افراد گناهکار را نمی کند یعنی به اندازه ای افراد پست و گناهکار و فاسد پیدا می شوند که هر چه هم در این دنیا عذاب و عقاب ببینند جزای آن اعمال و گناهان نمی شود. مثلاً فردی که امام معصوم را به شهادت می رساند و هزاران بلکه میلیون ها انسان را بدون رهبر و راهنما می کند و این نعمت الهی را از بشریت می گیرد آیا با یک قتل و کشتن فرد می شود جبران این نعمت از دست رفته را کرد؟ و یا فردی که آبروی صد ها نفر را برده و یا فردی که با یک عمل غیر انسانی و انداختن یک بمب صدها هزار تن را در دم به قتل رسانده می شود و با یک تقاص، و اعدام، عوض عذاب و عقاب همه را کرد؟ به همین خاطر خداوند عذاب و عقاب عده ای پست و فاسد و گناهکار را به دار آخرت نگاه داشته و روز قیامت را به همین خاطر معین کرده است.

ثالثاً: در مسایل اعتقادی ما اصلی است به نام استدراج، استدراج به این معناست که انسان به تدریج از رحمت الهی دور و به عذاب نزدیک می گردد و این که خداوند حاجات بنده اش را در مدتی معین و یا تا پایان عمرش برآورد سازد برای این که تدریجاً او را به عذاب و بلا مبتلا سازد.مثل کسانی که سال ها به مرض سرطان یا ایدز مبتلا هستند ولی هیچ دردی احساس نمی کنند تا این که بیماری در بدنشان منتشر می شود و آن وقت کار از کار گذشته است. امام صادق ـ علیه السلام ـ فرمودند: پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ فرمود خداوند عزوجل فرموده: به عزت و جلالم سوگند اگر بنده ای را که بخواهم عذابش کنم از دنیا نمی برم تا این که پاداش کامل هر حسنه ای را که انجام داده است در همین دنیا به او بدهم یا به وسیله فراخ کردن روزی اش یا سلامتی بدنش، یا به ایمنی در دنیایش و اگر هنوز چیزی از حسناتش باقی ماند جان دادن را برای او آسان می کنم.

 آری همان طور که دیدیم: گاهاً هستند انسان هایی که خداوند می خواهد به خاطر اعمال زشت و کارهای پلید، او را در آخرت عذاب شدید کند و به همین خاطر دار دنیا را برایش امن و امان می کند تا در آخرت هیچ ثوابی نداشته باشد.

 قطع نسل بشری با عقاب الهی

رابعاً: همه انسان ها به جز انبیا الهی و چهارده معصوم جایزالخطا هستند و احتمال خطا و عصیان در انسان ها وجود دارد و اگر خداوند در این دنیا افراد را به جزای اعمالشان می رساند نسل بشریت از زمین بر چیده می شد زیرا انسان جایز الخطاست و از خطا و عصیان مصون نیست. فرصت به گناهکاران...

 خامساً: خداوند متعال بر اساس رأفت و عطوفت خویش و بر مبنای رحمانیت و رحیم بودن که خداوند مهربان و بخشنده بر بندگانش است به انسان فرصت می دهد که از گناهان خود توبه کند و برگردد و به همین خاطر در این دنیا باب توبه را باز کرده و خودش را با نام تواب الرحیم  معرفی کرده است و فرصت بر بندگان خود می دهد تا حجت را بر ایشان تمام کند تا در آخرت انسان ها حجتی نداشته باشند که اگر بیشتر عمر می کردم توبه می کردم و ... و در تاریخ هم داریم افرادی را که در آخرین لحظات عمر خویش توبه کرده و با پشت پا زدن به گناهان خویش از سعادتمندترین افراد بشریت شده اند مانند داستان حضرت حرّ در کربلا که در عرض چند ساعت از بین شقی ترین افراد روی زمین بریده و به پاک ترین و سخاوتمند ترین افراد انسانی پیوست. تیجه این که:

 

1ـ این دنیا دار مکافات نیست و نه تنها عذاب برخی افراد که عذاب اکثر افراد در آخرت است و در این دنیا نتیجه برخی از اعمال خود را می بیند و الا اصل عذاب و حساب و کتاب در قیامت است و قرآن در آیات متعددی به مسأله قیامت اشاره کرده از جمله: سنفرع لکم آیة الثقلان، به زودی به حساب شما می پردازیم ای دو گروه انس و جن.

2ـ عذاب های دنیوی به خاطر گناهان بیش از حدّ انسان ها کفاف عذاب و عقاب عده ای را نمی کند.

3ـ انسان از رحمت الهی دور و به عذاب نزدیک می گردد و ثواب همه اعمالش را در این دنیا می بیند تا خداوند در آخرت عذابش کند.

4ـ اگر عذاب الهی در این دنیا بود نسل بشری منقرض می شد یا لااقل اکثر افراد بشری ناقص العضو بودند.

 5ـ خداوند بر اساس عطوفت و رأفت خویش بر بندگان خود مهلت می دهد تا توبه کنند و باز گردند.

 برخی از آیات به این حقیقت اشاره می‌کند که عذاب واقعی در عالم قیامت است:"لهم عذاب فی الحیوة الدنیا و العذاب الاخرة اشق؛  برای آن‌ها در دنیا عذاب است، ولی عذاب روز قیامت سخت‌تر است"

 در سوره طه بعد از آن که می‌فرماید:"هر که از یاد ما رویگردانی کند، او را به یک زندگی و روزگار سختی گرفتار می‌کنیم" ادامه می‌دهد که این کیفر دنیایی است، اما عذاب روز قیامت سخت‌تر و همیشگی است.

 در سوره حج درباره کسانی که بدون دلیل و برهان و فقط به خاطر تکبر در برابر حق هر چه می‌شنوند، انکار کرده و شانه بالا می‌اندازند می‌فرماید" له فی الدنیا خزی و نذیقه یوم القیامة عذاب الحریق؛(5) به این افراد در دنیا خواری و در قیامت عذاب سوزانی می‌چشانیم".

بنابر این گاهی خداوند گوشه‌ای از کیفرها را در دنیا به مجرمان نشان می‌دهد، ولی جایگاه اصلی جزا در قیامت است، زیرا در مورد برخی از اعمال، امکان جزا دادن آن در دنیا نیست، زیرا اوّلاً چون جزا در دنیا به دیگران هم سرایت می‌کند، ظلم است، ولی در قیامت پیوندها گسسته و هر که به فکر خویش است. به گفته قرآن حتی انسان از فرزند و همسر خود فرار می‌کند و در فکر نجات است.

در آن جا اگر بلایی بر سر مجرم آمد ، به دیگران سرایت نمی‌کند. البته در برخی موارد اگر به خاطر ناراحت شدن چند نفر از بستگان، یک نوع دلهره در جامعه از طریق افراد فاسد به وجود آید، بی عدالتی است که به خاطر ناراحت نشدن بستگان یک مجرم، امنیت تمام جامعه را به خطر اندازیم. در این موارد باید مصلحت جامعه را بر مصلحت افراد مقدّم بداریم.

دوم:اگر فقط دنیا دار مکافات باشد و خداوند در دنیا پاداش و کیفر دهد، مردم از ترس وی به سبب طمع، خوب می‌شوند. این نوع خوبی قهری است و چندان ارزش ندارد. انسان باید آزاد باشد و گناه نکند تا ارزش داشته باشد.

سوم:دنیا به خاطر محدودیت‌هایی که دارد، امکان جزا برای نیکوکاران و جنایت‌کاران نیست، زیرا گاهی جنایتکارانی پیدا می‌شوند که هزاران نفر بیگناه را می‌کشند. چگونه در دنیا می‌توان چنین افرادی را به کیفرشان رساند، زیرا بر فرض آنان را اعدام کنید، قتل آن را در برابر یک نفر از هزاران اشخاص است که کشته‌اند، اما خون باقی بیگناهان چه می‌شود؟

چهارم:کیفرهای موقت در دنیا گر چه عامل هوشیاری و توجه و زنگ بیدار باش است. امااگر به طور کلی در دنیا هر گناه کاری به کیفر برسد، کم لطفی است، زیرا شاید گناهکار توبه کند و خلاف کاری خود را اصلاح نماید.

پنجم:اگر دنیا دار مکافات باشد و افراد فقط در آن‌جا به مکافات اعمال خویش برسند، نظام زندگی به هم می‌خورد:

 "ولو یواخذ الله الناس بظلمهم ما ترک علیها مِن داب؟و لکن یؤخرهم الی اجل مسمی؛ اگر خداوند مردم را به خاطر ظلم و گناهان نشان کیفر دهد، جنبنده‌ای را بر پشت زمین باقی نخواهد گذارد، لیکن خداوند زود کیفر نمی‌دهد و تا مدتی که خودش می‌داند، به آن‌ها مصلحت داده و کیفر را تاخیر می‌اندازد".

 بنابر این هر چند برخی از اعمال در دنیا، جزا داده می‌شود، ولی مجازات اصلی در عالم قیامت خواهد بود. در طول تاریخ و در زمان کنونی شاهد جنایتکاران بسیاری بوده‌ایم که هیچ‌گاه در دنیا مجازات اعمال خود را ندیده‌اند و اگر سختی ها و مشکلات در زندگی داشته‌اند، مانند دیگر انسان‌ها بوده‌اند. بنا بر این عدالت الهی اقتضا می‌کند که جهان دیگر و پاداش و کیفر آن وجود داشته باشد.

 یادیادم می‏آد اینو که؛ "ای کُشته؛ که را کُشتی، تا کُشته شوی آخر؟!" الان که فکر می‏کنم به نظرم خیلی هم بی‏راه نیست!

 اگه محبت کنی، محبت می‏بینی... اگه خیانت کنی، خیانت می‏بینی... اگه ...

 اگه امروز کاری رو کردی، منتظر باش حتماً یه روزی، و نه لزوماً امروز، جواب‏‏ش (یا عین‏ش شاید با کمی شدت) به خود‏ت ‏برگرده.

 و اگه چیزی بر تو رسید، بنگر که این نتیجه‏ی کدام عمل توست!

 

 آرزوی توفیق ، سربلندی و سعادتمندی برای تمامی دوستان عزیز و گرامی را دارم ....در پناه حق باشید هر کجا باشید خدا با شما ست.....

/ 245 نظر / 2600 بازدید
نمایش نظرات قبلی
منتظر

[گل]بسم الله الرحمن الرحیم[گل] [گل]اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم[گل] [گل]با سلام و احترام[گل] وقت تنگ است و فروردین نزدیک[گل] باید آسمان را گردگیری کنم[گل] خـانـه را دل تکانـی کنم[گل] جامه نـو بر تن دنیـا کنم[گل] گل های فـرش را آبیــاری کنم[گل] مشتی گندم در کف دستانم سبز کنم[گل] نامه ای به خدا بنویسم[گل] مرخصی والدین در گور خفته ام را[گل] وقت سال تحویل از خدا بگیرم[گل] آه چقدر کارهای نیمه تمام خوب دارم[گل] وقت تنگ است و فروردین نزدیک[گل] نسرین بهجتی[گل] [گل][گل][گل] نوروز فاطمیتان سرشار از برکت و سلامتی باد[گل][گل][گل]

احمدی

زهرای من ! بانوی بهاری من ! • سبزه ها به عشق تو می رویند غنچه ها به روی زیبای تو باز می شوند ! گلها به بوی بهشت تو خوشبو می شوند ! شبنم ها به عصمت تو می درخشند درختها به استقامت تو قیام می کنند! اگر تو نبودی ، شکوفه به چه کاری می آمد؟!

شهید آیت

«وَ لَوْ یُعَجِّلُ اللَّهُ لِلنَّاسِ الشَّرَّ اسْتِعْجالَهُمْ بِالْخَیْرِ لَقُضِیَ إِلَیْهِمْ أَجَلُهُمْ فَنَذَرُ الَّذینَ لا یَرْجُونَ لِقاءَنا فی‏ طُغْیانِهِمْ یَعْمَهُونَ» (یونس – 11) ترجمه: و اگر خدا در فرستادن عذابشان عجله کند آن طور که در خیر خود عجله دارند مرگشان فرا مى‏رسد (و ما نمى‏خواهیم چنین شود) ما کسانى را که به ما و به دیدار ما در قیامت ایمان ندارند در طغیانشان رها مى‏کنیم تا هم چنان سرگردان باشند سلام سپاس التماس دعا یا امام مهدی عج[گل]

ازمهین آباد

شیعه طبق روایت و احادیث معنی و و يژگي های خاص خود را دارد و هر شفاعت امامان و اهل بیت ع شامل هر شیعه اسمی و شناسنامه ای نخواهد شد. پس بکوشیم شیعه ای باشیم که ائمه تعریف کرده اند. خدایا کمک کن یاری کن تا اونی باشیم و شیعه ای باشیم که مکتب جعفرجعفریيف کرده است.

منتظر

[گل]بسم الله الرحمن الرحیم[گل] [گل]اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم[گل] [گل]با سلام و احترام[گل] سال نو بر دوستان و یاران بزرگوارم سرشار از خیر و شادی و برکت باشد[گل] آرزومندم سال جدید با اتکاء به تجربیـات سالهای قبل از بدیها بکاهیم و خوبیها را در اندیشه و عمل خود بی افزائیم و تلاش کنیم تا این خوبیها در جامعه نشر پیدا کند ، ان شاالله[گل]

قلم دانش آموز

همسایه قدیمی دلهای ما سلام ای عابر غریبه این کوچه ها سلام وقتی عبور می کنی بار چندم است من دیده ام تو را و نگفتم سلام شاید تویی همان که سر کوچه زودتر گفتی برای بار هزارم به ما سلام... اللهم عجل لولیک الفرج سلام عرض ادب به روزیم و منتظر حضور شما لطفا نظرتون رو در مورد سامانه جدید پیامکی قلم برامون بگید و در سامانه مهدوی ما عضو بشین [گل] شاد باشین به امید ظهور یا مهدی عج

سینافعال

سلام دوست عزیز با شعری جدید در خدمتتان هستم لطفا از وبلاگ من بازدید نمایید.متشکر می شوم.

ف

بـاز هـوای سحرم آرزوست / خلوت و مـژگان تـرم آرزوست شکوه ی غربت نبرم این زمـان / دست تو و روی تو ام آرزوست ماه رمضان بر شما مبارک.[گل]

ف

سلام اقا رضا نماز و روزتون قبول درگاه حق رمزها در رمضان است، خدا می داند برتر از فهم و گمان است، خدا می داند موسم بندگی چشم و زبان و گوش است نه همین صوم دهان است خدا می داند بار عام و، همه مهمان خداوند کریم ماه آزادی جان است، خدا می داند . . . .

ظ

سلام آیا پیامبر (ص) به شهادت رسیده است؟ یا مختار صحابه می باشد با سخنرانی استاد رائفی پور همراه باشید